top of page

Veronica är skräddarmästare på Welsh National Opera

Namn: Veronica Peterson

Utbildning och examensår TAG:

Modist, 2001-2003,

Historiska kostym anpassad for scen, 2003-2004

(fd. utbildningen Scenkostym och historika dräkter)​

Annan utbildning/-ar:

3 år herrskrädderi, Kortedala gymnasiet, 1992-1994

Yrke: 

Skräddarmästare, Welsh National Opera, Wales

Kan du berätta om vad du gjort efter att du studerade på Tillskärarakademin och vad du gör idag?

Först arbetade jag ett par år på Knapp-Carlsson i Göteborg. Så flyttade jag till London och efter ett år som barnskötare lyckades jag få in en fot i teater- och skrädderi-världen. Jag jobbade frilans for Classic Cuts/ Fullertons Bespoke Tailoring i ett par år men när den ekonomiska krisen slog till sinade teaterjobben ut och jag fann mig själv i norra England. Jag jobbade i en ändrings-ateljé och många av sakerna jag lärde mig där har jag användning av nu. Eftersom jag inte ville fortsätta som ändrings-skräddare sökte jag ett jobb hos en brudklänningsdesigner i York. Medans jag var där expanderade vi och jag fick sy mer skrädderi- och teaterinspirerade plagg. Efter tre år där kom äntligen chansen jag väntat på, och jag lyckades knipa jobbet som skräddarmästare på Welsh National Opera i Cardiff, Wales. Jag är nu inne på mitt fjärde år for WNO som är ett av de fyra stora operahusen i Storbritannien. Vi arbetar med alla stora kostymdesigners, regissörer, sångare och sångerskor.

 
Beskriv hur en arbetsdag kan se ut för dig?

Varje dag kan skifta otroligt mycket beroende på var i säsongen vi är, ju närmre vi är till repetition på scen, dvs. repetition i kostym, desto mer får vi att göra.  Men säsongen börjar med att vi går igenom designerna till operan vi skall satta upp och går igenom vilka kostymer som skall sys, vilka som kan köpas in och vilka som ar återvunna från gamla föreställningar. Väldigt ofta är det många likadana plagg vi får göra då vi har mellan 40-80 medlemmar i kören beroende på vilken show det är.

När grupperingar och kostymer har blivit bestämda av designern och repetitör, skär tillskäraren ut kostymerna. Det är jag som sedan syr upp första plagget av varje grupp och gör en arbetsordning över hur plaggen skall produceras. När detta är gjort instruerar jag kostymmakarna hur vi skall sy säsongens plagg.

I min roll som mästarskräddare gör jag majoriteten av de tradition enligt skräddarsydda plaggen, och de plagg som är mer komplicerade. Det är aven mitt jobb att träna upp personal nar vi har lugnare perioder.

Vad är det bästa med det ditt jobb?

Varje föreställning och säsong är olika. Nya kostymdesigners och deras visioner som ska tolkas och olika tidsepoker att förhålla sig till.

 
Vad var det bästa du fick med dig från Tillskärarakademin?

Efter manga år i branschen har jag haft möjligheten att jobbat med manga olika personer från olika bakgrunder. Jag är glad att jag gick på Tillskärarakademin i Göteborg. Kurserna är väldigt djupgående och intensiva och ger en fantastisk bas för framtida utmaningar. Modistutbildningen i synnerhet har givit mig den mest fantastiska kännedom och vetskap om hattillverkning. Många av utbildningarna mina kollegor har gått har inte gett dem hälften av vad jag lärde mig från de fantastiska lärarna på Tillskärarakademin.

Vilket tips skulle du vilja ge till de studenter som går på Tillskärarakademin idag?

Ta tillvara på all lärdom och vetskap som finns hos skolans lärare och var öppen till alla olika vägar som du kan åstadkomma ett resultat. Inget sätt är fel och det finns så många sätt att åstadkomma ett slutmål.

Jag är nu otroligt tacksam att jag hade 100% focus på mina kurser och inte hade ett jobb vid sidan av studierna. jag känner att jag kunde fokusera bättre och hade tid och möjlighet att få ut så mycket mer av mina 3 år på skolan.

Läs mer om utbildningarna Modist  &  Scenkostym och historiska dräkter

Läs mer om våra studenter och alumner under Karriär

bottom of page