top of page

HANTVERK, KVALITET OCH ESTETIK SEDAN 1947

Tillskärarakademin i Göteborg grundades av Elsa Harms-Kron – en berest kvinna som vurmade för sömnadsyrkena och som hade stora visioner.

Redan under 20-talet hade Elsa flyttat till ett optimistiskt och kreativt bubblande Paris för att skaffa sig en gedigen utbildning i mönsterkonstruktion. I både Paris och Wien inspirerades hon av den tidens experimentella och liberaliserande mode, men också av det klassiska hantverket. 

drapering-sketches_a.jpg
detnyahantverket-ateljen-drapering-a--40x_edited.jpg

SÖMNADSYRKENAS FÖRKOVRAN

Fascinerad av de nyskapande uttryck hon upplevt på kontinenten bestämde sig Elsa Harms-Kron för att skapa en utbildning med utrymme för både det gedigna hantverket och den experimentella designen.

 

1947 beslutade sig således Elsa Harms-Kron för att flytta till Göteborg och där starta en filial till Stockholms Tillskärarakademi.

Det var en optimistisk tid, andra världskriget var slut – nu var allt möjligt.

Elsa formulerade sin ambition i en mening:

Att bidra till sömnadsyrkenas förkovran.

EN STIFTELSE BLIR TILL

1969 övertogs utbildningen av något som kallades Statens institut för Företagsutveckling. År 1974 grundade Elsa Harms-Kron och Allan K. Petersson Stiftelsen Tillskärarakademin i Göteborg. Återigen en tid då allt var tillåtet, men alltid tillsammans med andra. Det var kollektivet framför individualism.

Samtidigt höll Elsa hårt i traditionerna och värnade om den individuella skickligheten och kärleken till hantverket. Kanske var det vid den här tiden som skolans unika särprägel tog form.

scenkostym-detalj-historiskskjorta-lowres_edited.jpg
vintage-sewing-patterns-tailor-cardboard.jpg

1980-TAL: UTBILDNINGARNA BLIR FLER

Att utbildningarna byggdes ut i både längd och antal i slutet av 1980-talet och blev både studieförberedande och yrkesinriktade påverkade knappast skolans själ, det förstärkte snarare skolans position som en eftertraktad utbildning.

Sättet både lärare och studenter tar intryck från samtidens strömningar finns kvar, likaså vår tro på att kunskaperna i konstruktion och det kvalitativa hantverket är essentiellt för att kunna skapa bra kläder.

 

Vi är stolta över våra anor och vår långa tradition. Det är en kraft i vår ständiga utveckling.

bottom of page