Smarta lösningar på kostymavdelningen

Opran_entre_webbStudenterna på scenkostymutbildningen har tolv veckors praktik, nu är de ungefär i halvlek och vi har hälsat på Annastina Lundstedt som har sin praktikplats på kostymavdelningen på Göteborgs Operan.

Annastina möter upp i korridoren utanför de olika syateljéerna på Göteborgs Operan hon har ett stort leende på läpparna och det känns att hon både trivs och känner sig hemma här. Vi sätter oss i ett hörn i en av syateljéerna, i bakgrunden hörs dovt ljuden av symaskiner och radion som står på.

På första frågan om vad det är hon får göra på Göteborgs Operan tar svaret nästan aldrig slut.
Annastina förklarar att alla kläder antingen sys upp helt nytt för en specifik produktion och person eller så plockats det ihop och lånas från tidigare produktioner. Då måste plaggen dels sys in eller ut för att passa de nya användarna men också ändras och anpassas för att sätta de tidigare kostymerna
i sitt nya sammanhang. Lika vanligt är det också att man köper in nya eller begagnade plagg som används som en bas och görs om och korrigeras.
Byxor måste t.ex. ofta göras dansbara genom att sy in en kil så de inte spricker när dansarna rör sig på scen.

Annastina_nålar_webb”Mycket handlar om att anpassa och sy för scenens villkor” säger Annastina.
För snabba klädbyten byts ibland knapphålsraden på skjortor ut mot kardborrband. Hyskor och hakar på insidan av plaggen får vara en storlek större och i en färg som syns för snabba klädbyten i mörker. Svettlappar sys in i många plagg och anpassningar görs för att plaggen ska vara så luftiga som det bara går.
Utöver detta ska alla plagg ha insydda namnlappar där det står vilken föreställning plagget hör till och vem som bär det på scen.
Scenkostymer går också sönder och måste lagas snabbt mellan föreställningar.

Alla dessa lösningar, anpassningar och lagningar är en stor del av jobbet i kostymateljén och det Annastina gör på sin praktik.

Annastinas handledare heter Ann-Marie Andersson och har jobbat på Göteborgs Operan i snart 40 år, hon säger att hon är mycket nöjd med Annastinas arbete och att hon syr väldigt bra för hand,
”Så det får jag göra mycket” säger Annastina och skrattar.

Har du några särskilda föreställningar/produktioner du jobbar med?
”Nej inte direkt, alla ateljéer jobbar kollektivt och hjälper varandra. Flera olika produktioner görs samtidigt”. Bland de olika produktionerna
Annastina jobbar med finns den aktuella steppmusikalen Crazy for you.

Detalj_syr_hand_webbVid sidan av alla anpassningar, lagningar och smarta lösningar syr Annastina samtidigt på en rock som inte hunnits med till en tidigare föreställning.
”Jag tänkte att då kan ju jag göra klart den” berättar Annastina i förbifarten och nickar bort mot en kraftig ullrock på en docka vid hennes plats.

På frågan om vad hon känner att hon lärt sig hittills svarar Annastina:
”Hur det funkar på en sån här arbetsplats och hur det skiljer sig från när man själv jobbar med något från början till slut. Här går man in och syr kanske bara en söm här och där. Att samarbeta och vara en del av en helhet”
Hon berättar också att det varit kul att se det osynliga bakom som t.ex. att dansarna har knäskydd under byxorna.

Hur viktig tror du att praktiken är för din typ av utbildning?
”Avgörande för att komma ut på arbetsmarknaden om man inte redan har kontakter där. Att få goda referenser i en liten bransch är viktigt.”

När Annastina tänker på framtiden vill hon jobba på opera eller teater.
Längre fram när hon känner sig redo kanske hon även vill jobba som kostymör.
”Kanske hamnar man på ett mindre ställe med större och bredare ansvar”.