Patrik Selling vet var och när hatten passar

Modisten Patrik Selling driver sitt företag p.selling sedan hösten 2007 i Skräddarns Hus. Skräddarns Hus är en ekonomisk förening med sex delägare. Alla är tidigare studenter från Tillskärarakademin i Göteborg.

Patrik poängterar att det är en trygghet att starta upp och satsa tillsammans med likasinnade.
– det är tufft och roligt. Vill du så ska du satsa. Det finns så mycket att lära och man växer och mognar med uppgiften.
Föreningen gör en del gemensamma inköp och samarbetet dem emellan fungerar väldigt bra.
Parallellt med företaget arbetar Patrik på Ikeas textilavdelning. Här får han också användning för sina textila färdigheter och sin kreativitet.
– inspiration hittar jag ofta i ett speciellt arbetsmaterial eller när jag ser en annorlunda form eller färg.

Arbeta tredimensionellt

Med små hundkläder och modeskisser sökte Patrik Selling in på Tillskärarakademins tvååriga modistutbildning 2005. Det är landets enda yrkesutbildning för modister.
– jag ville arbeta tredimensionellt och nytänkande. Här fick jag lära mig ett genuint hantverk från grunden. Under första året lärde vi oss de olika tillverkningsteknikerna och materialen. Under andra året utvecklar man bl.a. sin hantverksskicklighet.
Under utbildningen sista termin gör alla modiststuderande en praktikperiod och kan avlägga ett gesällprov.
Under praktiken sökte Patrik sig till Dramaten i Stockholm .
– det var spännande att få en inblick i teatervärlden och att lära sig nya knep och tekniker. Modisten där hade ingen formell utbildning men däremot en gedigen arbetslivserfarenhet.
Tidsuppfattning och planeringsförmåga är viktiga egenskaper inför ett gesällprov.
Innan provet har studenterna tid till att planera och strukturera upp sitt arbete. Under fem hektiska dagar ska de göra fem olika hattar. En hatt i vardera, tyg, strå, filt, skinn och en turban. Patrik gjorde en kollektion och var noga med valet av form och färg. Två Modistmästare granskar därefter och betygsätter hattarna i skalan 1-5.

Hitta nya vägar

Konkurrensen är hård när butikskedjor säljer billiga konfektionssydda hattar. Inför framtiden gäller det att hitta nya vägar, nya möjligheter för hatten och huvudbonader.
– det viktiga är att göra sina hattar unika och framhäva kvaliteten när det gäller allt från val av material, design och försäljningsställen
Efter snart fyra år som egen företagare har Patrik en jämn ström av kunder. Vid bröllop och andra festligheter har hatten och hårsmycken en självklar arena. Störst efterfrågan är det därför under sommarhalvåret. Ibland kommer det kunder med speciella eller medicinska behov och det kräver att modisten är en bra lyssnare och tycker om problemlösning.
– då är det inte det estetiska som kommer i första hand utan funktionen men det är inte fel att utveckla båda.
Patrik har deltagit i flertalet spännande projekt med bl.a. NK, Nudie och Lóreal.
– det är roligt att släppa loss och konstruera hattar både på höjden och på bredden och i annorlunda material. För Lóreal gjorde jag hattkreationer av hår och för Nudie var arbetsmaterialet gamla jeans.

Patriks hattar finns att köpa bland annat i butiken Stiernglans i Haga, Tjallamalla i Stockholm, kotyr.se, Skräddarhuset i Malmö och förstås på Skräddarns Hus i Göteborg.

Tjänstetitel: Modist
Utbildningar: Estetisk gymnasielinje
Textil och väveri Värnamo folkhögskola
Textil konstutbildning Norrköping
Modist 2 år Tillskärarakademin i Göteborg

Råd till blivande Modister: -det är tufft och roligt. Vill du så ska du satsa. Det finns så mycket att lära och man växer och mognar med uppgiften.

Externa länkar:
www.pselling.se
pselling.blogspot.com

Text: Mette Larsen